Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.
Jachtenbouw Beenhakker.
Jachtenbouwer Beenhakker was gevestigd langs de West-Kinderdijk nummer 297 te Alblasserdam. Het bedrijf zat langs de binnenkant van de dijk, dus niet aan het water. De jachten werden op een trailer geladen en via de weg naar de klant vervoerd.
In 1953 gingen de schipper en de aalmoezenier van Zeeverkennersgroep Titus Brandsma uit Breda op zoek naar een boot die geschikt zou zijn voor het zeeverkennen. In samenwerking met de werf Beenhakker uit Kinderdijk werd een stalen vlet ontworpen die plaats moest bieden aan 6 a 7 zeeverkenners. Deze vlet zou zowel door spierkracht (wrikken en roeien) als door de wind (zeilen) moeten kunnen worden voortbewogen.
Het prototype (nummer 0) is diverse malen verbouwd en aangepast om te voldoen aan de gestelde eisen:
- De luchtkasten werden vergroot waardoor de lelievlet onzinkbaar werd.
- De masthoogte werd teruggesteld naar 5.50 meter.
- Het zeiloppervlak naar 12/m3.
- Het aantal roeiplaatsen werd uitgebreid van 4 naar 6.
Na uitgebreide proefvaarten werd lelievlet nummer 1 op 12 juni 1955 aan de Zeeverkennersgroep Titus Brandsma overgedragen.
Inmiddels is de Lelievlet gegroeid tot de standaardboot van vrijwel alle waterscoutinggroepen in Nederland en lopen de zeilnummers al tegen de 1500.
Er zou worden gewerkt aan een boek over Beenhakker! (Per 9 juni 2018 is er nog geen boek).
Beenhakker bouwden de jachten aan de binnenkant van de dijk, als deze gereed waren dan werden ze met een trailer de dijk opgereden, wie heeft daar foto's van?
Van jachtenbouwer Beenhakker zijn geen tekeningen meer beschikbaar, volgens de familie Beenhakker zijn deze vernietigd.
Op 31 augustus 1995 is het bedrijf door Jacob Beenhakker uitgeschreven.
Ook botenbouwer BEJA uit Papendrecht ging Beenhakkertjes bouwen, volgens getuigen waren de boten die BEJA bouwde beter afgewerkt.
Botenbouwer Tukker uit Gorinchem heeft deel van Beenhakker overgenomen, Beenhakkertjes werden ook door Tukker gebouwd, in 2015 is botenbouwer Tukker failliet gegaan.
Update: 21 februari 2019